היפנוזה לטיפול בהפרעת קשב וריכוז

?מהי היפנוזה

היפנוזה היא שיטת טיפול שימושי העוסקת בהפנייה ומיקוד הריכוז לתהליכים פנימיים. בעזרת מהפנט מוסמך, האדם נכנס למצב היפנוטי רפוי המאופיין במצב תודעתי שבו הלקוח פתוח לסוגסטיות – לשינויים תודעתיים, רעיוניים ופיסיולוגיים. ההיפנוזה מהווה גשר שבין התודעה לשינויים גופניים ותודעתיים. היפנוזה היא הכלי הבטוח ללא תוצאות לואי שישמש לשינוי תודעתי זה שמביא לשינוי פיסיולוגי ותחושתי.

 היפנוזה בהפרעות קשב וריכוז – ADD * ADHD

העיסוק בנושא של הפרעות קשב וריכוז עלה בשנה האחרונה על רקע התנגדות תנועות שונות לטיפול תרופתי בעיקר כנגד ריטלין. העיסוק בהפרעות קשב וריכוז בתקשורת, בציבור ובקהילה הרפואית שם הפרעה ביולוגית-נוירולוגית זו באור הזרקורים. יחד איתו, קיים החשש לכך שאיבחון הפרעת קשב וריכוז נעשה בצורה פזיזה ולא אחראית, אשר גורם לכך שילדים רבים מטופלים ע”י תכשירים שונים על בסיס ריטלין, בין כריטלין קצר טווח, ריטלין ארוך טווח או קונצרטה (תכשיר המכיל ריטלין בשיחרור מושהה).

 הפרעות קשב וריכוז הם ADD או ללא היפראקטיביות – ADHD (כשמה כן היא)  הן תסמינים של חוסר ריכוז והסחת דעת. במידה וקיימת גם היפראקטיביות, היא כוללת אימפולסיביות ועודף פעילות מוטורית ו”שובבות”.

?מדוע טיפול בהיפנוזה

קיימת מחלוקת חברתית באשר לטיפול התרופתי הממריץ (ריטלין ודומיו), אשר לא כאן המקום להכריע לגביו. המשמעות היא סירובם של מטופלים– ילדים והורים– לשימוש בתרופות, פעמים רבות תוך כדי מתן מאמצים רבים מבחינת הסתגלותו של הילד. גם כאשר משתמשים בתרופות, הרי שכמו בכל תרופה קיימות תופעות לוואי. דבר אחרון– כמו בכל טיפול תרופתי, ישנם הסובלים מ- AD(H)D אשר אינם מגיבים לטיפול כלל.
ולכן בקרב אנשי מקצוע העוסקים בטיפול ההיפנוזה קיימת הסכמה רחבה לגבי מעורבותם של תהליכי קשב ותפקודים ניהוליים בהיפנוזה (למשל, הילגרד), כך שלפחות מבחינה אינטואיטיבית הקשר הוא בר-קיימא.
ממצאים עדכניים הבוחנים את ההיבטים הנוירולוגים של הפרעת הקשב מצביעים על  קיומה של אבנורמליות פרונטלית ומרכזית. זיהויה של אבנורמליות זו בפעילות המוחית, יחד עם העובדה כי נמצא שסוגסטיות היפנוטיות משפיעות על דפוסי EEG– מרמזת כי ייתכן ויש ממש בבחינת יעילותם של כלים היפנוטיים בטיפול בהפרעה זו.
גם הטיפול בהיפנוזה מחייב הפניה על ידי רופא משפחה או פסיכולוג, פסיכיאטר, כדי לאפשר מעקב בשיפור מצבו של הילד או האדם המבוגר יותר, במידה והלקוח משתמש בתרופות שניתנו לו על ידי הרופא המטפל, כדי למנוע הפסקה מיידית של התרופות על דעת עצמם.

שימוש בהיפנוזה: סקירת סִפְרות

קיימים מחקרים המעידים על יעילותם של כלים היפנוטיים בטיפול בהפרעת הקשב. מחקרים שבחנו את השפעתם של תהליכים היפנוטיים על הקשב והריכוז הראו כי היפנוזה מאפשרת מיקוד קשב והתעלמות ממסיחים. נמצא כי ניתן לשפר בעזרת היפנוזה תהליכי קשב הקשורים לערנות (vigilance) וליישמם בפועל, למשל לצורך שיפור גילוי אותות מכ”ם.
קלהון ובולטון מדווחים על הצלחה של טיפול היפנוטי בילדים בעלי ADHD, על אף אחוז נשירה גבוה (Calhoun & Bolton, 1986). מחקר מבוקר הראה כי שימוש בהרפיה היפנוטית (המושגת על ידי לימוד טכניקות להיפנוזה עצמית, שמטרתה יצירת הרפיה גופנית, שבתורה מביאה להרפיה פסיכולוגית) היה יעיל בהפחתה של שורת סימפטומים וביניהם גם בעיות בקשב לתלמידי בית ספר יסודי
 (Goldbeck & Schmid, 2003). תוכנית ההתערבות כללה 8 מפגשים שבועיים בני 30 דקות. האימון בטכניקות ההרפיה התבצע כאשר הילדים שוכבים בעיניים עצומות. הטקסט הוקרא שוב ושוב על ידי המטפל והילדים עודדו לזכור את הסוגסטיות הקצרות ולהשתמש בהם יותר ויותר.
בחינה קפדנית וביקורתית של הממצאים לגבי יעילותה של היפנוזה לטיפול בהפרעות קשב מעלה תמונה לא אחידה. כך למשל, נמצאה היפנוזה יעילה כתוספת לריטלין, אולם רק אצל אחד מתוך 11 נבדקים אשר השלים את כל נסיונות ההיפנוזה (Calhoun & Bolton, 1986).
תמיכה אמפירית משמעותית קיימת בספרות לשיטה הנקראת “Barabasz’s Alert Hypnosis” אולם מסתבר כי רוב המאמרים הנלהבים הם של המחבר עצמו ועמיתיו. עדיין, שיטתו של Barabasz והרציונל העומד מאחוריה ראויים למבט קרוב ובוחן.
:לסיכום
היפנוזה מצביעה על הצלחה ביישום קליני של בעיות קשב, אשר מסייע להצלחת טיפול היפנוטי. לאנשים עם סוגסטיות נמוכות ובעלי מוטיבציה נמוכה ישנם פתרונות באמצעות עבודה תוך כדי משחק: אם מדובר בילדים, עבודה עם דמיון מודרך וטכניקות המרתקות אותם וממילא גורמות להפניית קשב.
נקודה נוספת היא העדר מידע באשר להשפעות לטווח ארוך.
יחד עם זאת, קיימת תמיכה תיאורטית, והנסיון הקליני מחזק זאת, לשילוב היפנוזה בטיפול ב-ADHD. שילוב היפנוזה עם טיפול תרופתי ו/או נוירופידבק נראה מבטיח וראוי לתשומת לב מחקרית, בעיקר משום העדרם היחסי של מחקרים אמפירים הבוחנים את הנושא.
פרטים נוספים וקביעת תור להיפנוזה צרו קשר עם דוריןן כהנים מומחית להיפנוזה.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.